Program Edukacji Zdrowotnej
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7094 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Zdrowie dziecka jest podstawowym warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego. Dzieciństwo to okres w życiu człowieka, w którym kształtują się jego postawy eterminujące aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia i nawyki decydują o jego późniejszym stylu życia. Edukację zdrowotną należy rozpoczynać jak najwcześniej, wspólnie z rodzicami dziecka.
"Uczę się zdrowo i bezpiecznie żyć w rodzinie, w przedszkolu i w środowisku" - program edukacji zdrowotnej dla dzieci w wieku przedszkolnym. Zdrowie dziecka jest podstawowym warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego. Dzieciństwo to okres w życiu człowieka, w którym kształtują się jego postawy determinujące aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia i nawyki decydują o jego późniejszym stylu życia. Edukację zdrowotną należy rozpoczynać jak najwcześniej, wspólnie z rodzicami dziecka. Przedszkole nr 1 w Koniecpolu stara się o zdobycie certyfikatu "Przedszkola promujące zdrowie" i dlatego postanowiłyśmy opracować program zdrowotny, aby nasze działania były zaplanowane i zaakceptowane przez wszystkich pracowników naszej placówki oraz rodziców naszych wycho-wanków. I Ogólne założenie programu "Chcemy wychować zdrowe, aktywne, wrażliwe, odporne psychicznie i fizycznie dziecko w zdrowym środowisku." II Cele szczegółowe wynikające z założenia programu
- Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych.
- Propagowanie zdrowego stylu życia (fizycznego oraz psychicznego).
- Kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, bezpieczeństwo w życiu codziennym.
- Wyposażenie w podstawowe wiadomości dotyczące zdrowia, zapoznanie z tym co sprzyja a co zagraża zdrowiu.
- Kształtowanie właściwych relacji między członkami rodziny i społeczności.
- Ukazanie wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponujemy – korzystanie z opieki zdrowotnej.
- Kształtowanie właściwej postawy wobec otaczającego środowiska.
Cele te będą realizowane wokół aspektów życia dziecka
- "Ja i troska o mnie"
- "Ja i moje relacje z innymi"
- "Ja i moje środowisko"
III Uwagi o realizacji programu Nasze przedszkole położone jest na osiedlu domków jednorodzinnych, wyposażone jest w funkcjonalny i bezpieczny plac zabaw. Mamy dogodne warunki do realizacji założeń naszego programu. Niedaleko znajduje się łąka, park, rzeka, ogródki działkowe, pola uprawne, ekologiczna oczyszczalnia ścieków. Współpracujemy z różnymi instytucjami promującymi zdrowy styl życia: ośrodek zdrowia, nadleśnictwo, Liga Ochrony Przyrody, koordynator do spraw przeciwdziałania wszelkim uzależnieniom przy Urzędzie Miasta i Gminy Koniecpol. Program nasz jest ściśle skorelowany z programem "ABC… program wychowania przedszkolnego XXI wieku" A. Łady-Grodzickiej oraz zgodny z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego. Formy i metody pracy Treści edukacji zdrowotnej w przedszkolu powinny być wprowadzone w zabawie i poprzez zabawę. Ukazuje ona zjawiska w nowych barwach, porusza wyobraźnię, budzi uczucia, pokazuje co dobre, zachęca do działania. Do najczęściej stosowanych metod realizacji tych zadań należą:
- metoda organizacji środowiska (dbałość o estetykę i funkcjonalność otoczenia)
- metoda przekazu wiedzy (sposób informowania, wyjaśniania i instruktażu)
- metoda pobudzania zachowań sprzyjających zdrowiu (czystość ciała, jego hartowanie, konieczne profilaktyczne zabiegi zdrowotne)
- metoda utrwalania pożądanych zachowań i przyzwyczajeń zdrowotnych (powtarzanie pewnych czynności oraz zachowań w określonych sytuacjach edukacyjnych)
- metody aktywizujące (drama, narracja, burza mózgów, techniki twórczego myślenia)
- konkursy i techniki plastyczne
IV Treści edukacyjne Tematyka szczegółowa Środki realizacji Zamierzone osiągnięcia
- Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno- zdrowotnych.
- codzienne zabiegi higieniczne (mycie rąk, buzi, mycie zębów)
- opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia
- opanowanie umiejętności samodzielnego ubierania się
- dostosowanie ubioru do okoliczności, wykonywanych czynności i temperatury otoczenia
- samodzielne i umiejętne wykonywanie czynności higienicznych (wycieranie nosa, korzystanie z toalety)
- kontrolowanie swojego wyglądu (fryzura, czystość ubrania)
- dbałość o czystość zabawek i miejsc do zabawy oraz półki indywidualne) - zabawy na świeżym powietrzu niezależnie od pogody – hartowanie organizmu
- dziecko rozumie i przestrzega konieczności codziennych zabiegów higienicznych
- dziecko potrafi kulturalnie zjeść posiłek
- dziecko potrafi samodzielnie ubrać się
- dziecko potrafi dostosować ubiór do temperatury otoczenia
- dziecko potrafi prawidłowo wytrzeć nos i korzystać z toalety
- dziecko kontroluje swój wygląd
- dziecko przestrzega porządku i ładu wokół siebie
- dziecko potrafi umiejętnie i świadomie przeciwdziałać zmarznięciu i przegrzaniu oraz chronić skórę przed promieniami słonecznymi
- Propagowanie zdrowego stylu życia (fizycznego oraz psychicznego)
- prowadzenie ćwiczeń gimna- stycznych różnymi metodami (Labana, Orffa, Kniessów, Sherborne, Dalcrozea)
- umożliwienie uczestniczenia w ćwiczeniach korekcyjnych dzieciom z wadami postawy
- organizowanie zabaw na świeżym powietrzu (plac przedszkolny, park, łąka, las)
- organizowanie zabaw na śniegu jako formy aktywnego wypoczynku (jazda na sankach, lepienie bałwana, zorganizowanie kuligu)
- przestrzeganie zasady "mówimy umiarkowanym głosem" w trakcie zabaw dowolnych i organizowanych przez nauczycielkę
- zabawy z komputerem dostosowane do możliwości dziecka
- oglądanie bajek na kasetach VHS (nie częściej niż 1 raz w tygodniu)
- słuchanie utworów literackich o wymowie moralnej – nazywanie stanów emocjonalnych, próby uzasadnienia swoich sądów moralnych
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Koniecpolu w celu objęcia opieką dzieci wymagających opieki psychologa
- dziecko chętnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
- dziecko wie, że musi dbać o prawidłową postawę ciała
- dziecko wie, że ruch na świeżym powietrzu to zdrowie
- dziecko zna różne formy aktywnego wypoczynku
- dziecko potrafi unikać nadmiernego hałasu
- dziecko rozumie szkodliwość wielogodzinnego korzystania z komputera oraz oglądania telewizji
- dziecko wie jak wyrażać swoje stany emocjonalne w sposób społecznie akceptowany
- Kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, bezpieczeństwo w życiu codziennym.
- poznanie zasad bezpiecznego poruszania się na terenie przedszkola, placu zabaw
- bezpieczna droga do przedszkola – poznanie podstawowych zasad ruchu drogowego, spotkanie z policjantem
- poznanie reguł współżycia w grupie w celu bezpiecznej zabawy z rówieśnikami
- bezpieczne posługiwanie się przyborami codziennego użytku (nożyczki, sztućce)
- rozumienie potrzeby zachowania ostrożności w kontaktach z osobami "obcymi" – próby znalezienia wyjścia z określonej trudnej sytuacji, poznanie numerów telefonów policji, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego
- kształtowanie czynnej postawy wobec zagrażającego niebezpieczeństwa własnego i innych (szkodliwość żartów w rodzaju: podstawianie nogi, wydawanie ostrych dźwięków w pobliżu ucha, upadek spowodowany odsunięciem krzesła, mocno rozbujana huśtawka itp.)
- wycieczka do straży pożarnej – zdawanie sobie sprawy z niebezpieczeństw zabawy zapałkami
- dziecko zna zasady bezpiecznego zachowania się w przedszkolu
- dziecko zna podstawowe zasady ruchu drogowego
- dziecko zna reguły współżycia w grupie
- dziecko potrafi bezpiecznie dla siebie i innych posługiwać się przyborami
- dziecko wie do kogo zwrócić się o pomoc w razie zgubienia się w tłumie
- dziecko potrafi znaleźć wyjście z określonej trudnej sytuacji
- dziecko wie, że nie wolno robić "głupich żartów"
- dziecko rozumie zakaz zabawy zapałkami oraz zbliżania się do przedmiotów grożących oparzeniem
- Wyposażenie w podstawowe wiadomości dotyczące zdrowia, zapoznanie z tym co sprzyja a co zagraża zdrowiu.
- lubimy owoce i warzywa – częste spożywanie owoców i warzyw oraz udział w przygotowaniu zdrowych posiłków
- czy to co jem jest zawsze dobre dla zdrowia (umiar w jedzeniu słodyczy, chipsów, picie coca-coli, żywienie się w barach szybkiej obsługi)
- wycieczka do szklarni – rozumienie potrzeby spożywania zdrowych roślin jako źródła witamin w okresie zimy, zielone hodowle w "kąciku przyrody"
- kształtowanie nawyku zdrowego odżywiania się – codzienne zjadanie owoców, jogurtów, picie soków owocowych i warzywnych (podwieczorek w przedszkolu)
- rozumienie szkodliwości przebywania w zadymionym środowisku, w pomieszczeniach oraz szkodliwości palenia papierosów dla zdrowia człowieka
- przestrzeganie zakazu prowokowania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu
- ślizgania się na zamarzniętych zbiornikach wodnych
- kąpania się w miejscach do tego wyznaczonych w obecności ratowników
- zbliżania się do nieznanych zwierząt
- zachowania ostrożności w korzystaniu z chemicznych środków (środki czystości, lekarstwa)
- spożywania dziko rosnących roślin, owoców i grzybów
- picia wody nieprzygotowanej
- dziecko rozumie potrzebę prawidłowego żywienia (witaminy, składniki mineralne)
- dziecko rozumie konieczność zachowania umiaru w jedzeniu słodyczy i żywności szkodzącej zdrowiu
- dziecko zna wartości odżywcze nowalijek
- dziecko codziennie zjada zdrowy podwieczorek
- dziecko wie, że papierosy szkodzą zdrowiu
- dziecko unika niebezpieczeństw zagrażających jego zdrowiu
- Kształtowanie właściwych, pozytywnych relacji między członkami rodziny i społeczności.
- kształtowanie uczucia przywiązania do swojej rodziny jako podstawy zdrowia psychicznego i fizycznego
- dostrzeganie i rozumienie potrzeb innych członków rodziny (opiekowanie się rodzeństwem, nie zakłócanie spokoju osobom odpoczywającym, pomoc osobom starszym, chorym)
- wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólne przeżywanie radości, przyjemności oraz smutków (wspólne posiłki, wycieczki poza miasto, spacery, wspólne zabawy, propagowanie wśród rodziców i dzieci codziennego, wspólnego czytania książeczek itp.)
- przyzwyczajanie do zgodnego współdziałania w grupie rówieśniczej, społeczeństwie
rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja
- kulturalne zwracanie się do siebie
- okazywanie współczucia w sytuacjach gdy komuś dzieje się krzywda
- właściwe odnoszenie się do ludzi niepełnosprawnych
- poznanie praw i obowiązków dziecka
- dziecko potrafi okazywać uczucia w kontaktach dziecko – dziecko, dziecko – dorosły
- dziecko rozumie potrzeby innych członków rodziny
- dziecko chętnie i czynnie uczestniczy w codziennym życiu rodzinnym
- dziecko zna swoje prawa i obowiązki
- Ukazanie wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponujemy – korzystanie z opieki zdrowotnej.
- poznanie budowy i roli wybranych narządów człowieka – rozumienie prawidłowego funkcjonowania tych narządów dla zdrowia i życia człowieka
- zdawanie sobie sprawy z konieczności zwracania się o pomoc do osób zajmujących się ochroną zdrowia (lekarz, pielęgniarka, dietetyk)
- spotkania na terenie przedszkola z pediatrą, stomatologiem, pielęgniarką – rozumienie potrzeby stosowania profilaktyki zdrowotnej (okresowe badania zdrowia, szczepienia ochronne)
- poznanie przyczyn wybranych chorób i możliwości chronienia się przed zarażeniem
- przyswajanie nawyku zasłaniania nosa i ust podczas kichania i kaszlu
- nie korzystanie z przedmiotów osobistego użytku należących do innych
- nie stykanie się bezpośrednio z osobą zaraźliwie chorą
- rozumienie szkodliwości niewłaściwego zachowania się, "głupiej zabawy" – umieszczanie obcych ciał w ustach, w nosie, w uszach
- rozumienie znaczenia uregulowanego rozkładu dnia dla zdrowia człowieka (regularne odżywianie się, przestrzeganie niezbędnych dla organizmu godzin snu, codzienny ruch na świeżym powietrzu)
- dziecko zna niektóre narządy własnego ciała (serce, płuca, żołądek)
- dziecko wie do kogo powinno się zwrócić w razie kłopotów ze zdrowiem
- dziecko rozumie konieczność opanowywania lęku przed zabiegami leczniczymi
- dziecko wie jak chronić swój organizm przed chorobą
- dziecko zdaje sobie sprawę ze szkodliwości złego zachowania
- dziecko wie jak powinien wyglądać prawidłowy dla zdrowia rozkład dnia
- Kształtowanie właściwej postawy wobec otaczającego środowiska.
- kształtowanie pozytywnego stosunku do roślin i zwierząt w otaczającym środowisku – poznanie wybranych gatun- ków roślin i zwierząt, prowa- dzenie hodowli wybranych zwierząt i roślin w przedszkol- nym "kąciku przyrody"
- nabywanie przekonania, że woda i powietrze są niezbędnym czynnikiem do życia na ziemi (poznanie zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia wody i powietrza: dziura ozonowa, efekt cieplarniany, smog)
- "szukaj zysku w odzysku" rozumienie konieczności sortowania odpadów wytwa- rzanych przez człowieka
- rozumienie potrzeby ograniczania ilości śmieci poprzez używanie opakowań wielokrotnego użytku (szklane słoiki i butelki)
- zbieranie makulatury
- zbieranie złomu i metali kolorowych
- zbieranie białego szkła
- czynne uczestniczenie w upowszechnianiu informacji i przedsięwzięć dotyczących ochrony przyrody
akcja "Sprzątanie świata"
- Światowy Dzień Ziemi
- sadzenie drzewek, krzewów
- wykonywanie wspólnie z rodzicami tabliczek dotyczących ochrony przyrody
- stała współpraca z Nadleśnictwem Koniecpol i LOP
- organizowanie pochodów, marszy propagujących zdrowy styl życia, ochronę przyrody i środowiska
- pozyskanie pojemników do segregacji śmieci, ustawienie w pobliżu przedszkola
- poznawanie instytucji zajmujących się ochroną środowiska
- dziecko wie, że należy chronić każdy żywy organizm
- dziecko zna przyczyny zanieczyszczania wody i powietrza
- dziecko umie sortować śmieci
- dziecko wie, że niektóre opakowania można wykorzystać wiele razy
- dziecko chętnie uczestniczy w akcjach na rzecz ochrony przyrody i środowiska
V Ewaluacja
- Prowadzenie ćwiczeń korekcyjnych dla dzieci z wadami postawy.
- Zorganizowanie spotkania z policjantem.
- Wycieczka do straży pożarnej.
- Wykonywanie surówek, soków z owoców i warzyw.
- Wycieczka do szklarni.
- Stworzenie listy dobrych rad eliminujących zagrożenia otoczenia.
- Stworzenie wspólnie z dziećmi norm postępowania w grupie.
- Spotkania z pediatrą, stomatologiem, pielęgniarką.
- Przygotowanie transparentów do marszy, pochodów ekologicznych.
- Pozyskanie pojemników do segregacji śmieci.
- Udział w akcjach "Sprzątanie świata" i Światowy Dzień Ziemi.
- Zorganizowanie zbiórek surowców wtórnych.
- Wycieczka do lasu z przedstawicielem Nadleśnictwa w celu dokarmiania zwierząt w okresie zimy.
- Sadzenie drzewek, krzewów na terenie placu przedszkolnego.
- Wycieczka do ekologicznej oczyszczalni ścieków.
- Wprowadzenie zdrowych podwieczorków (owoce, warzywa, soki, jogurty).
- Zorganizowanie kuligu.
- Ankieta dla pracowników przedszkola.
Literatura
- "ABC… Program wychowania przedszkolnego XXI wieku" – A. Łada-Grodzicka
- "Edukacja zdrowotna – program przeznaczony dla przedszkoli" – K. Dudkiewicz, K. Kamińska
- "Poradnik wychowania zdrowotnego dzieci w wieku 3-4 lat" – R. Jaworska
- "Aktualne kierunki działań i rozwoju promocji zdrowia" – J. B. Karski
- "Promocja zdrowia w edukacji dzieci przedszkolnych" – K. Żuchelkowska
Opracowały: Urszula Nowak Anna Klimczyk |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|